JanopnaarSantiago.reismee.nl

Een dag niet gefietst, is een dag niet geleefd?

Vandaag amper gefietst, dan zou je denken die man valt in een diep gat.Ik ben gisteren (zaterdag 19 juni)om 14.30uur op de camping Santiago de Compostella aangekomen. 's Morgens om 7.00 uur nog gestart in de miezerregen, het was nog koud en wat donker. Overigens ter informatie op Cruz de Ferro (1504 mtr) was het afgelopen woensdag 2 graden geweest. De dag later op de Alto de Poio was het 5 graden. Dat vertelde me gistermorgen een man die me voorbij fietste, waar ik korte mee sprak en een thermometer op zijn fiets had. Maar de zaterdagmorgen was ook geen aantrekkelijk begin van mijn grote einddoel. Na een ontbijt stop in Melide, 2 koffie con leche (cappuccino), 1 croissant en een groot zoet broodje (€4,80) kon ik weer verder op pad. 25 km voor Santiago kwam ik onverwacht Gert tegen (Vlaamse fietsvriend) en zo konden we onze laatste belevenissen nog even uit te wisselen. Hij fietst namelijk langs Santiago en rijdt door naar Finisterre en gaat dan pas naar Santiago. Ook kwamen we nog twee andere Nederlandse stellen tegen, dus weer genoeg stof tot uitwisseling.Ik reed ook nog verkeerd en dat heb ik geweten.4 tot 5 steile klimmen kreeg is nog voor de kiezen. Dat terwijl je denkt dat je het voorlopig achter de rug hebt. Na de tent te hebben opgezet, de was had gedaan en gegeten, op naar Santiago. Het eerste gevoel was een grote leegte. Was het dat nou, waar zoveel over wordt gesproken.Je zag allerlei mensen al of niet uitzinnig reageren. Ik wist dat het onderweg zijn naar Santiago het doel was, maar toch...? Even een foto gemaakt door een Duitser die ik kort heb gesproken en teruggegaan naar de camping. 's Avonds sprak ik twee Nederlandse vrouwen die hetzelfde gevoel hadden, zij waren eind April gestart (niet de twee Annies!). Leuk gesprek over wat je meeneemt als mens van zo'n tocht.

Vandaag ondanks mijn vrije dag toch al weer 6.30 uur op en 8.30 uur was ik klaar om het Compostelaat op te halen.Ik wist dat ik vroeg moest zijn want ander kan je weleens in lange rij moeten aansluiten. Dat was gelukkig niet geval en om 9.15 uur kon ik al door de stad toeren per voet. Ik moet zeggen dat het een erg mooie stad is. Vele mooie smalle autoloze straatjes met veel winkeltjes, uiteraard veel souvenir winkels. Ik vond het sfeervol, genoot van de diversiteit van mensen, ondanks de massaliteit. Uiteindelijk behoor ik daar ook toe, met mijn eigen emoties en verhaal, zoals ieder persoon die daar is dat heeft. Als je dat beseft, ga anders kijken en het beleven. Ik ben om 12.00 uur ook naar de pelgrimsmis geweest en het wierookvat vat werd aan het eind van de dienst heen en weer geslingerd. Dat gaat tot enorme hoogte en snelheid, echt spectaculair. Ik heb niet veel binding nog met de katholieke kerk, maar het is wel onze geschiedenis. Later sprak ik nog met een andere Nederlandse fietser en spraken uit dat het heeft gebracht wat we nu zijn.

De middag heerlijk de stad rondgestruind,genoten van de heerlijke Spaanse empanadas. Letterlijk betekent het inpakken, het zijn dus een soort hartige taartjes met heerlijke vullingen.Met kip, vis of vegetarisch en je kunt ze heerlijk koud op de vuist eten. Daarna een heerlijke koude grande Cerveza, Waar je een plankje kaas, kleine broodjes chorizo worst en een bakje pinda's erbij krijgt. Kortom mijn innerlijke mens kwam niet tekort, bovendien heerlijk zonnetje en zo'n 24 graden.Op de camping nog diverse mensen gesproken,genoten van een mooie stad, dag en morgen richting Porto. Zaterdag 25 juni eindigt dan het onderweg zijn, jammer maar ook zin om naar huis te gaan.

Reacties

Reacties

Timie

Proficiat Jan! Je hebt je doel bereikt.
Nu doe je het zeker wat rustiger aan?

Ik kan me voorstellen dat je nu weer graag naar huis gaat,naar Ingrid en de jongens.
Gr. wn `n goede reis terug.

dorine

Je doel is bereikt, nu weer richting huis, waar je vrouw en kinderen op je wachten en je de herinneringen en waardevolle dingen wat je meegemaakt heb kunt delen d.m.v. de prachtige foto's die je gemaakt heb en de prachtige verhalen.

veel liefs en een goede terugreis van ons

Riet

PROFICIAT!
Gehaald. en ik lees dat jij jezelf goed hebt getrakteerd in Santiago. Geniet nog even van je bijzondere fietservaring.

Gerard

Beste Jan
Om in de sfeer te blijven...ik kniel voor je!
Je weet...ik heb geen historie op dat gebied maar groot ontzag voor je fysieke en mentale prestatie !

Zie er naar uit je snel te zien en spreken.

Doe ook vast mijn groet aan je Ingrid , ziij was natuurlijk niet zo in beeld als jij maar..........heeft je trip meer dan wie ook nauwlettend gevolgd!

Nog ontspannende dgn gewenst

Mhg Gerard

Marlene

gefeliciteerd Jan, het eerste deel is volbracht. Maar wat je zegt: "de weg ernaar toe is belangrijk, niet het einddoel zelf".
Ik had ook dat lege gevoel toen we aankwamen in Santiago. is het dit nu? Ik had verwacht dat er mensen langs de kant zouden applaudisseren bij wijze van spreken. Maar als alles indaalt, geniet je er nog meer van. Wat heeft deze weg ernaar toe jou niet gebracht!!
Met een hoofd vol herinneringen, verhalen kom je terug.
Geniet nog van het laatste stuk en we zien je gauw weer terug.

Hennie

Ha, Jan! Hartstikke goed van je, helemaal op de fiets van Zevenaar naar Santiago, in je eentje, over bergen en door dalen, door de zon en door de regen, in de warmte en in de kou. Iets om de rest van je leven met trots en genoegen op terug te zien. Een hele goeie terugreis en ik zie ernaar uit om je verhalen te horen en te zien hoe je hebt genoten. Tot gauw!

Dineke

Wat fijn : gehaald DE TOCHT!
Gefeliciteerd Jan en tot ziens gauw .
Groetjes van Dineke

harry hazewinkel

Hallo jan,
WAt een enorme prestatie en de levenslust uit je blogs straalt ervan af.
Ik kijk nou naar je als een "verlicht mens".
Nee, niet volgens Bagwan ofzo, maar in de zin van levenswijsheid, doorzetting.

Harstikke goe. En zoals je misschien al weet, is de film Compostella" al in roulatie hier!!!!!!!!!!

T0ot ziens,
Harry hazewinkel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!