JanopnaarSantiago.reismee.nl

Nog maar 80 km

Vanavond zit ik in een Alberque te Rosario op minder dan 80 km van Santiago. Ondanks dat ik het er nuchter tegenaan kijk kriebelt het wel. Vanmorgen kwam de regen met bakken uit de lucht vallen. Uiteindelijk pas om 10.00 uur gestart vanuit Alto de Poio op 1335 meter hoogte wat natuurlijk geheel in de wolken zat. Met de afdaling was het koud (8 gr.) zodat ik maar een extra jack had aangetrokken op de 12 km lange afdaling. Het regenen was gelukkig overgegaan in miezerregen. In tegenstelling tot gisteren gelukkig wel een brede weg, zodat je goed overzicht kon houden. Gisteren was het een smalle, ongelijkmatige weg en met ook nog een hagelbui was dat dubbel goed uitkijken. Blij met me goede Magura remmen op de fiets , die doen het fantastisch. Kortom naast het vele genieten, ook wel momenten van afzien. Maar vaak denk ik dat het ene niet zonder het andere kan

Vandaag wederom een mooie rit door het groene Gallicie. Maar ook vandaag vele kilometers moeten klimmen, zo zat er een klim van 12 km tussen, dus er moest regelmatig druk op de pedalen worden gezet. Eigenlijk alleen maar gefietst en geen kerken of steden bezichtigd. De dames Annie heb ik ook nog een tijd gesproken en het werd me wel duidelijk dat ze hele stukken via de drukke N-120 hadden afgesneden. Reden minder kilometers en klimmen. Maar zoals ik het gisteren zag vind ik dat niet gek. Annie uit België had last van heimwee en wilde graag weer terug naar haar jonge kleinkinderen. De andere Annie daarentegen wilde nog wel weken verder. Ze wilde alleen niet terug met het vliegtuig (vliegangst), die ze tegen haar zin hadden geboekt. Maar inmiddels had een van de kinderen uitgezocht dat ze voor €50,- met de trein naar Brussel kon reizen en ze was zienderogen opgelucht. Mooi al die kleine verhalen in een notendop.Er kwamen nog wel meer familieverhalen over de tafel.

De Alberque overnachtingen verschillen ook enorm, gisteren bedompt, niet erg schoon en vandaag het tegenovergestelde. Betaal nu wel €10,- i.p.v. gisteren €6,-. Viel me ook op dat ze gisteren niet echt bijhielden wat je had besteld. Als ik alleen het menu en de overnachting had betaald had er geen haan naar gekraaid. Die waren er trouwens wel en konden het prima vanmorgen. Want ik had ook nog wat biertjes en koffie op en ze had geen idee hoeveel. Duidelijk is me wel geworden dat er een hele tak van toeristische industrie op de Camino draait al of niet met veel subsidie van de Europese Gemeenschap. Maar daar staat tegenover dat vele dorpjes waren uitgestorven of economisch reddeloos waren verloren als dit fenomeen zich vanaf de negentiger jaren niet had ontwikkeld. Alles heeft zijn voor en tegens.

Morgen de laatste trip naar Santiago en dan lees je meer.

Reacties

Reacties

Maarten

Die laatste 80 km kun je toch wel gaan kruipen? Beetje makkelijk, alles met die superdeluxe fiets. Je gaat toch wel zondagochtend naar de mis? Met dat enorme wierookvat dat van voor naar achteren geslingerd wordt en de zingende nonnen. Mooie prestatie, en leuke verhalen Jan. Tot binnenkort.

Gerard

Goede dag Jan......vandaag afronden of nu nog 6 dagen van 13 km.....je bent toch nog een week weg?.....

Tja wat de goden betreft...die van het weer is ook goed om bij grofvuil te zetten..

Mzl

Dineke

Vanuit de Azoren volg ik je.
Jakn : wat een mooie ervaring weer! Dat maakt dat je weer verder kunt als je weer terug bent. Wellicht "pak je dingen anders aan met de verworven wijsheden". Super dat je dit jezelf gunt en dat je het aangaat !!
Groetjes van Dineke

Frennie en Peter

Hoi Jan, we genieten telkens weer van je mooie verhalen, belevenissen en foto's. Nog een klein stukske en je bent er!
Petje af en grooote klasse!

mariejose

Ha Jan
Wat een belevenis. Zover van huis en met de laatste kilometers bezig.
Je doel is gehaald. Droom is werkelijkheid geworden.

Chris en Nardy

Hallo Jan,
als je dit leest heb je waarschijnlijk je einddoel: Santiago al bereikt!
Volgens ons kun je op een bijzondere en mooie ervaring terug kijken!
Zoveel mensen en hun verhalen ontmoet, dat moet toch wel een rijk gevoel geven, maar ook je grenzen weer verlegd als het even niet mee zit, wat ons wel verbaast; dat je zo vaak slecht weer hebt gehad. Maar zo zie je maar weer, niet alleen bij ons kan het nat en koud zijn!
Geniet van alle reuring in Santiago en een goede reis naar Porto!!Bedankt dat je ons laat meegenieten van de mooie verhalen.
Lieve groet,
Chris en Nardy

Timie

Hallo Jan,Als je dit leest hebt je vast je einddoel bereikt.
Ik vind het nog steeds `n geweldige prestatie.
Wat zul je weer moeten wennen straks als je weer thuis bent.Maar ook wel weer heel fijn wanneer je weer bij je gezin bent denk ik.
Nog `n fijne week en goede reis terug.

Hennie

Ha, Jan, Einddoel bereikt? Met bewondering heb ik genoten van je mooie verslagen en foto's elke keer. Mooie verhalen, hoe je elke keer weer nieuwe mensen ontmoet, telkens dezelfde mensen weer tegenkomt op dezelfde route en hoe je omgaat met wat je ontmoet op je weg.
Goede reis terug naar Zevenaar!

Alex

Juan, Reisdoel gehaald!!Jan petje af hoor!! ik doe het je niet na. Geniet van de reis naar Porto en de mooie stad Porto.
De Ponte Luiz daar moet je beslist een bezoek aan brengen.
En natuurlijk een glaasje port drinken op een van de vele gezellige terrassen.
Veel plezier.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!