JanopnaarSantiago.reismee.nl

Nooit te oud om iets te ondernemen

Vandaag 16 juni op de beklimming van de col du Poio 1335 meter passeerde ik twee vrouwen van 68 jaar die de berg met de fiets lopend met de bepakking de berg opliepen. Op 8 mei gestart en nu op dezelfde plek als ik vandaag, petje af. De beide Annies hadden wel daarvoor flinke stukken via de N-120 afgesneden. Het is zeker de laatste dagen best wel een massaal gebeuren, want je passeert dagelijks vele tientallen wandelaars. Maar je komt telkens bijzondere mensen tegen met elk hun eigen motivatie/verhaal om de tocht te doen. Vanmorgen een man die op 25 maart was gestart in Nederland en nu binnen zes dagen (nog ruim 200 km) op dinsdag 21 juni de tocht wil volbrengen. Mooi om te horen hoe hij met tegenslagen om ging en zaken kon relativeren. Ze komen uit alle windstreken, gisteren en vandaag mensen uit Quebec en Montreal gesproken. Maa aan er zijn ook wandelaars waar je amper een groet van krijgt, zoals gisteravond in de Alberque van Pronferrada. Voor een slaapplaats betaal zoals gisteravond een donatie, vandaag €6,-. Dan moet je wel voor lief nemen dat op een zaal slaapt van 4, 8 of zoals vandaag met 20 mensen. Wel lastig als ze snurken. Maar overdag tijd genoeg om op de fiets weer bij te slapen.

Vandaag en gisteren twee bergetappes (gisteren 1504 meter Cruz de Ferro) met prachtige landschappen. Het is koud en nat weer momenteel, maar dat geeft ook prachtige wolken luchten. Op de ene plek schijnt de zon, terwijl even verderop er dreigende donkere luchten zijn. Vandaag een groen bebost berglandschap, gisteren een veel ruigere landschap. Het is veel malen mooier dan dan de vrij eenzijdige graanvelden in het hoogland tussen Burgos en Leon. Daar hebben we ook nog flink windkracht 6/7 tegen gehad en dan is het hard werken.

Inmiddels weet ik "almacen de bicis" de fietsenmaker is, want eergisteren brak er helaas een spaak in mijn wiel. Het is wel een zoektocht en met handen en voeten praten voordat je op de juiste plek van bestemming bent. Maar het is weer opgelost.

Woensdag in Leon weer een prachtige kathedraal gezien, met prachtige gebrandschilderde ramen. Veel mooie kleine dorpjes,stadjes met hun kerkjes,, bijzondere huizen, straatjes, etc. Het is overigens een genoegen om in Spanje koffie met iets lekkers te nemen, want voor €3,- heb je twee koffie met iets lekkers. En ik als koekjes, toetjesmonster weet dat wel raad mee.

Ik ben nu zo'n 160 km van Santiago dus ik hoop dat op zaterdag a.s er zijn. Nog wel een flink heuvelachtig parcours, maar dan kan ik mijn credential ophalen. De stempelkaart raakt aardig vol inmiddels, je krijgt er her en der ook nog kortingen mee. Op naar Santiago, hopelijk kan de lange broek ook weer uit (gisteren zelfs nog handschoenen aan gehad).

Reacties

Reacties

Irene

Je schiet echt hard op, Jan. Ik ben ooit die route met de auto gegaan. Erg mooi. Fietsend lijkt me nog mooier. Veel plezier en sterkte de laatste loodjes. En dan kan de voet van de heilige Maria, of wie was het ook weer, aanraken. En het prachtige, gigantisch grote, wierookvat heen en weer zien zwaaien. Je moet echt een dienst bijwonen om dat laatste te zien. De moeite waard. Groeten Irene.

jouke

Jan veel succes met de laatste loodjes. Als ik de vele Ooievaars zie op je foto's ben ik blij dat we hier in het Broek er "iets minder" hebben. Met die gespierde kuiten op één van de foto's denk ik dat je ook volgend voorjaar hier vooraan mag fietsen naar de weidevogels. Veel succes verder naar Santiago en daarna veel plezier met de doorreis naar Porto.

ine

Nig effe broer en dan kun je weer iets van je buckit list afschrijven. Ik heb bewondering en respect voor je. Super gedaan. heel veel succes voor het laatste stuk en geniet van je aankomst in Santiago.
Liefs Ine

Tom

Hallo vader,
Mooie verhalen en leuk om je reis belevenissen zo mee te beleven.
Hopelijk dat de Garmin goed, werkt nu de levende TomTom in Nederland is achter gebleven.
veel succes met de laatste kilometers naar je eindbestemming, maar vergeet vooral niet om te genieten van het doel de fietsreis en onderweg zijn!
Gr Tom

Tom

Ps. Heb je nog wel wat dropjes bewaard voor de laatste dagen?????

Gerard

Verhalen worden steeds mooiet!

Hennie

Ha, Jan, nog een paar dagen mooie fietstochten maken, mooie foto's maken, genieten van zon en wolken, 's avonds een biertje bij je tentje, nog een paar dagen mooie mensen ontmoeten, zomaar onderweg. Heel veel plezier deze laatste dagen van deze bijzondere tocht! En nog even erop vertrouwen dat een gebroken spaak dit keer de enige makke is van je fiets.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!