JanopnaarSantiago.reismee.nl

Een verrukkelijk toetje

Afgelopen maandag 20 juni uit Santiago vertrokken richting Porto. Enerzijds een ontspannen gevoel en anderzijds het is goed geweest. Richting Padron was het nog de officiële Santiago route naar Finisterre en daarna had ik een eigen track route op mijn Garmin staan. Maar naar een uur merkte ik dat de route in eerste instantie vooral over de N 550 liep met veel vrachtverkeer. Het was warm en besloot van de route af te wijken richting de kust. Ik kwam op een camping bij Villagarcia de Arousa terecht. Een camping aan zee en dat was een mooi plekje. 'S Avonds heerlijk langs zee geslenterd. De volgende dagen verliepen voor mijn gevoel teveel langs de grote N wegen met druk (vracht) verkeer. Daarbij verkeek ik mij op dinsdag ook nog eens op de kaart, waardoor ik 35 km extra om een grote baai moest fietsen in de hitte. Woensdagmorgen hetzelfde verhaal eerste 40 km langs de grote weg, pas de 2e helft werd het mooi. Ik reed Portugal binnen en het landschap werd heuvelachtig terrasvormig en zag er mooi groen uit. Maar ik kreeg met de warmte gelijk wel een klim van 8 km voor de kiezen. Ik wist niet dat ik zoveel zweetdruppels had. Na 80 km aangekomen in Ponte da Barca, dacht ik dat er in die plaats een camping zou zijn. Maar na geïnformeerd te hebben bij de toerisme bureau bleek het nog 13 km verderop te liggen. En dan heb je het niet over vlakke Nederland, maar een heuvelachtig Portugal. IK had het helemaal gehad. Aangekomen bij de camping bleek die naast het enige nationale park van Portugal te liggen, Nacional de Peneda-Geres.Mijn besluit stond gelijk vast (van de nood een deugd maken), vandaag donderdag niet naar Braga maar een rustdag in dit nationale park. Vanmorgen uitgebreid gelummeld en pas om 11.00 richting park gefietst De bergen zijn 1500 meter hoog, maar wat een rust, uitzichten, bloemen en een prachtig verstild dorpje Gemmil. De wereld was weer even helemaal van mezelf, want behoudens twee wandelaars zag ik alleen een aantal oude in het zwart geklede vrouwen sjokken met takken of een hak. Ik heb daar geweldig genoten van alles wat ik aan landschap te zien kreeg. Ik moest er wel flink voor klimmen, 1x 9 km en later nog een keer 6 km. Maar dit maakte alles van de afgelopen dagen weer goed. Een verrukkelijk toetje of een heerlijk voorgerecht als ik thuis kom?

Morgen met fiets en trein naar Porto om mijn fietsvakantie op zaterdagavond af te sluiten. Foto's volgen vanavond want de accu van de tablet is bijna leeg.

Reacties

Reacties

mariejose

Jan jan wat een avontuur. Wat heerlijk dat zo kunt genieten van alles wat er op je pad is gekomen.
Wij wensen je een goede terug reis.
Warme groet( 31 graden).

Hennie

Het verhaal met de foto's ziet er inderdaad uit als een verrukkelijk toetje! Goede reis terug naar Zevenaar. Mooi hoor, dat je dit allemaal hebt meegemaakt en gezien. Iets om nog lang van na te genieten. De ervaringen neem je de rest van je leven mee!

Alfred

Jan, geweldig om te lezen. Geniet met volle teugen van elke seconde.....

Mees

Ha Jan, herkenbaar de strijd met de klims. Mooi dat je al zover bent. Lekker genieten en morgen terug naar Nederland. Goede reis terug.

Wim

Precies een jaar geleden was ik ook in Portugal en ook in Porto. Portugal heeft inderdaad mooie verstilde streken. Ik heb er ook zo van genoten vorig jaar. Het zit er bijna op.
Chapeau. Ook deze reis, staat voor eeuwig in je geheugen gegrift.
Behouden thuisvaart. Hartelijke groeten, Wim

Timie

Hallo Jan,

Wat zul je veel te vertellen hebben!
`n hele goede reis terug!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!